Bisschop begint aan nieuwe taak

Bisschop Ron van den Hout verhuist vandaag van Groningen naar Roermond. Twee dagen vóór zijn officiële installatie neemt hij zijn intrek in het bisschopshuis in Roermond. Zaterdag zal hij tijdens een pontificale eucharistieviering de bisschopszetel in de kathedraal in Roermond in bezit nemen. Vanaf dat moment neemt hij het bestuur van het bisdom over.

Dat betekent dat het bisdom Roermond precies één jaar en 14 dagen na het terugtreden van Mgr. Smeets weer een residerend bisschop heeft. Voor de parochies betekent dit dat er weer officiële besluiten genomen kunnen worden. Zo kunnen er weer pastoors benoemd worden en de trajecten rond fusies van parochies, het oprichten van nieuwe parochies of het onttrekken van kerken aan de eredienst kunnen weer geformaliseerd worden.

Ook andere besluiten en decreten, waarvoor de handtekening van de bisschop nodig is, kunnen nu weer worden genomen of uitgevaardigd. De bisschop kan nu ook weer een priesterraad en een diocesane pastorale raad in het leven roepen. Wat de benoeming van leden van de bisdomstaf betreft, heeft Mgr. Van den Hout nog geen besluiten genomen. Hij wacht hiermee bewust tot na de inbezitneming van de zetel.

Rosaprocessie
Wel heeft de bisschop al enkele bezoeken aan parochies aangenomen. Zo loopt hij komende zondag voor de eerste keer mee in de Sint-Rosaprocessie in Sittard. Dit wordt zijn eerste openbare optreden als bisschop van Roermond. Mgr. Van den Hout is voornemens om de komende maanden een kennismakingsronde door het bisdom te maken. Maar hoe die er precies gaat uitzien, is op dit moment nog niet bekend.

Vanaf komend weekeinde komt er een kleine verandering in de liturgievieringen in Limburg. In het eucharistisch gebed kan voortaan weer de naam van de residerend bisschop worden genoemd. Op uitdrukkelijk verzoek van de bisschop is dat zijn eerste volledige doopnaam: Cornelis. Alle parochies krijgen binnenkort een officiële portretfoto van de bisschop toegestuurd om deze zoals gebruikelijk is in de sacristie of het parochiehuis op te hangen. Zaterdag worden er aan het einde van de installatieviering ook herinneringsprentjes met een portret van de bisschop aan alle aanwezigen uitgedeeld.

Live-uitzending
De eucharistieviering met inbezitneming van de zetel wordt zaterdag bijgewoond door meer dan duizend gasten. Belangstellenden konden daarvoor kaarten reserveren. Deze zijn inmiddels allemaal vergeven. Wie geen kaart heeft kunnen bemachtigen, kan de viering live op televisie volgen via de regionale omroep L1.